Les col·laboracions externes al mitjà radiofònic no són cosa d’ara. Ja als anys 60 del segle passat, Radio Barcelona comença a fitxar a personatges coneguts del cinema o de la música, o intel·lectuals, amb aquesta categoria laboral. Un exemple destacat n’és l’escriptora i periodista Maria Luz Morales, que adapta per a la ràdio idees i paraules d’André Maurois pel programa A las 9 lección de matrimonio, realitzat des de Madrid i interpretat per dos artistes catalans molt coneguts a l’època, Núria Espert i Adolfo Marsillach.
A més, i tal com recull Elvira Altés al seu llibre Dones a les ones (Pàges Editors), Maria Luz Morales apareix també en antena al programa Zarabanda. Aquest programa “s’emet des de Barcelona, en un espai anomenat “Una mujer habla a las mujeres”, on estableix un diàleg amb el locutor Tony (Vicente Calpe), en què contrasten opinions sobre els problemes sentimentals femenins”.
Un altre exemple de col·laboradora pionera destacada a casa nostra el trobem una dècada més tard en Montserrat Roig. El 1972, Roig comença com a col·laboradora del programa Radioscope, a Ràdio Miramar, on s’encarrega d’elaborar i llegir en antena sinopsis de novel·les catalanes que ella, prèviament, selecciona.
(Montserrat Roig)
Tal i com explica Carmel·la Planell en un article del número 50 del Dones Dossier, en el cas de les col·laboracions externes, “l’emissora acorda una retribució econòmica amb la persona que farà la figura de col·laboradora” i, aquesta, “aporta al programa els seus coneixements en alguna matèria o bé expressa per antena l’equivalent a un article d’opinió”.
En l’esmentat article, a més de Montserrat Roig i d’una col·laboradora actual com és Pilar Rahola, també es posa com a exemple de professional d’aquesta categoria a Paulina Pi de la Serra, que a partir de 1961 és col·laboradora de Ràdio Terrassa, al programa Club de tarde. Més endavant, Pi de la Serra també col·laborarà en programes com El café de las Ramblas, de Cadena Catalana.