El futur està en els pòdcasts. Explica Adrián Caballero en el seu reportatge “Això va de debò” (revista Capçalera, núm 195), que “el podcast és una indústria que creix, a nivell d’audiència, a un ritme de deu punts anuals i que està previst que el 2026 generi, només a Espanya, fins a 590 milions d’euros”.
Si ens fixem en alguns dels pòdcasts que més escolten a casa nostra les generacions més joves, trobem que molts d’ells estan capitanejats per dones. En són tres exemples d’èxit Gent de Merda, Ciberlocutorio i Les golfes.
GENT DE MERDA és un podcast de Radio Primavera Sound que fan tres periodistes, Clàudia Rius, Paula Carreras i Rita Roig, i una violoncel·lista, Ofèlia Carbonell. Creat el 2019, avui porten gairebé 200 programes enregistrats.
Aquest podcast té com a eix principal les preocupacions dels millenials i acostuma a partir d’una entrevista distesa de les quatre presentadores a una persona convidada. Entre els entrevistats fins ara hi ha noms com el cantant Guillem Gisbert, els periodistes Joel Díaz i Elisenda Carod o la presentadora i “influencer” Juliana Canet.
CIBERLOCUTORIO és un altre dels pòdcasts més de moda del moment. El presenten i dirigeixen Andrea Gumes i Anna Pacheco. Alguns cops en solitari i d’altres acompanyades d’entrevistats o col·laboradors, Gumes i Pacheco fan un producte molt personal on parlen, com les Gent de Merda, de les coses que les preocupen i/o ocupen. En el darrer episodi, per exemple, del 9 de maig de 2024, tracten les qüestions de la simbiosi i l’anomenada “cancel·lació”, i entrevisten els actors de l’obra de teatre ‘Jauría’ Carlos Cuevas i Quim Ávila.
LES GOLFES és el tercer pòdcast que esmentarem, també presentat i dirigit per dues dones, totes dues escriptores: Júlia Bacardit i Anna Pazos. Amb un centenar d’episodis a les espatlles, Les golfes també té format de conversa i tracta temes relacionats sovint amb la literatura, el cinema i la cultura en general.
Un dels punts que tenen en comú aquests tres pòdcasts esmentats, i d’altres que no hem mencionat, és que de tant en tant s’emeten en directe i amb públic, un reclam que crea xarxa i els fa guanyar popularitat entre els seus seguidors. Una popularitat que, —tot apunta— no pararà de créixer. El futur és seu.